Тема.Казка життя людства – вимисел чи реальність?
Мета: сформулювати відповідь на питання: «Казка життя – вимисел чи реальність?» на основі прочитаних раніше творів, розкрити власне розуміння проблеми, розвивати навички усного висловлювання, відстоювати свою точку зору, розвивати критичне мислення, виховувати в собі толерантне ставлення до опонента, з повагою сприймати думки іншого, виховувати в учнів патріотичні почуття.
Обладнання: текст драматичного етюду «По дорозі в казку», поема «Мойсей» І. Франка, ілюстрації Олени Кульчицької «По дорозі до великого…», музика Мирослава Вольського, уривок із символічної поеми за драматичним етюдом, мультимедійне обладнання.
Тип: урок формування вмінь та навичок
Форма: урок — дебати
Хід уроку
I. З’ясування емоційної готовності до уроку
Слово вчителя
Я рада вас вітати сьогодні на уроці. Давайте подаруємо один одному посмішки, адже посмішка піднімає настрій, зігріває серце, побажаємо успіхів на цілий день
А щоб краще працювалося, налаштуємо себе на роботу за допомогою аутотренінгу. Повторюйте подумки
(Використання мультимедійного обладнання)
Я – учень
Я – творча особистість
Я думаю, я аналізую
Я не боюся висловлювати свої судження
Помилившись, міркую далі
Шукаю істину
Я хочу знати
Я зможу.
II. Мотивація
Слово вчителя
Вічна казка життя, дорога до прекрасної країни, обіцяна Богом Обітована Земля… Вона завжди кликала людей, манила своєю загадковістю. Хтось у неї вірив, а хтось не вірив. Сумнівалися і надіялися на щасливу казку і персонажі О. Олеся «По дорозі в казку».
1. Інсценізація уривку з етюду під музику Мирослава Вольського.
2. Використання мультимедійного обладнання (ілюстрація Олени Кульчицької «По дорозі до Великого»
I. Повідомлення теми, мети і завдань
Що ж є казка життя – вимисел чи реальність? Як її розуміли письменники, більшість людей і розуміємо ми, сучасники? Про це подискутуємо сьогодні на уроці.
Отже, тема наших дебатів «Казка життя – вимисел чи реальність?»
Ведучий
Діти, коли людина мріє, то піднімає голову до неба, дивиться на зірки і загадує бажання, найзаповітніші мрії. Тож напишіть на зірках ваші очікування від сьогоднішнього уроку, прикрасьте ними зоряну мапу темно-синього неба і озвучте їх за бажанням.
Продовжіть речення
На уроці я хочу…
1. Навчитися будувати власні висловлювання, добирати аргументи
2. Відстоювати свою точку зору, робити висновки
3. Розвивати критичне мислення
4. Спробувати себе в ролі експертів
5. Уміло і зрозуміло, логічно формулювати свою позицію
6. Дотримуватися культури спілкування, висловлювання
7. Виховувати в собі толерантне ставлення до опонентів, із повагою сприймати думки іншого
I. Формування вмінь і навичок
Хід дебатів
1.Слово вчителя
Діти, ви всі сьогодні учасники дебатів. Ви отримали випереджувальні завдання, опрацювали додаткову літературу. Виникли 2 протилежні думки, з’ясувалося, що ви об’єдналися в групи: група “Романтиків” і група “Реалістів”, група “Глядачів” і експерти.
3. Оголошення правил дебатів
Відстоюючи свою точку зору,не забувайте про певні правила ведення дебатів.
Проведення дебатів
1.Ведучий
Тож розпочнімо наші дебати.
Виступи не більше 2 хвилин. Учасники можуть виступати не більше одного разу.
2.Висунення тези і антитези, аргументів спікерів команд
3.Перехресне опитування
Ведучий
Чи є питання у опонентів групи “Реалісти”
Питання спікеру команди ствердження «Романтики» від спікера заперечення
С(З) →С(С)
4.З вашого виступу можна зробити висновок, що герой Олександра Олеся спроможний витримати будь-які випробування до омріяного щастя, чому ж він зневірився, розчарувався, зазнав поразки?
Відповідь:
Він не зневірився, він вагається, чи спроможна юрба дійти до казки: «Так ви не люди, а страховиська якісь! Я вас боюсь…», - каже юнак. Хоч і погоджуюся з тим, що він не виявив рис справжнього революціонера, втратив віру в ідеал, був непослідовним
Питання глядача
5.То яким же, на вашу думку, повинен бути повадир нації, той ідеал людини, до якого прагне людство?
Відповідь:
Справжній повадир нації повинен бути непохитний до кінця, повинен підтримувати впевненість у тих, хто у важку хвилину впав у сумнів, виявив хитання, відкрити очі юрбі, вселити в них віру, бути чесним, послідовним у своїх діях, не підбурювати людей як Авірон і Датан з поеми «Мойсей Франка, які будь - якою ціною рвалися до влади…»
Інформація глядача
6.Мені теж близька позиція спікера команди «Романтики»
Лідер – це людина, яка здатна до самопожертви в критичну хвилину. Такий був герой твору М. Горького Данко, який у критичну, навіть безнадійну хвилину розчарувань юрби вирвав з грудей своє серце і освітив шлях до омріяної казки. Хоч і помирає сам, проте натовп потрапляє до світлого майбутнього.
7.Що потрібно, на вашу думку, для того, щоб потрапити в казку життя?
Відповідь:
Ми думаємо, що для того,щоб потрапити в казку життя,потрібно:
по-перше, бути духовно чистим, по-друге, відкритим до всього нового, по-третє, потрібен вождь, лідер нації, який допоможе знайти шлях до омріяного щастя.
Питання спікеру команди «Реалісти» від спікера ствердження
С (с)→С (з)
1. Чому ж, на вашу думку, натовп, юрба обирають темний ліс, а не світлу казку?
Відповідь:
Тому що дорога до казки важка і не кожен може її подолати. Так герой поеми І. Франка «Мойсей веде натовп до землі обітованої». Але люди так довго йшли, що стомилися вірити і чекати, бо були часто ошукані у своїх сподіваннях. Вони збайдужіли, жаданішими для них стало задоволення власних потреб.
Ті слова про обіцяний край
Для їх слуха – се казка,
М’ясо стад, і масло, і сир -
Се найвищая ласка
2.Яка ж причина жорстокості, пасивності людей?
Відповідь:
Я думаю, що бездуховне начало привело до жорстокості. Очевидно, маси ще не готові прийняти ту Казку, до якої прагне людство, бо не пройшли шляху духовного очищення. Лише хлопчик років 10 справді живе в казці, бо він уже зовсім інше покоління
Питання глядача
3.Але чи є вихід із цієї ситуації? Чи так уже усе безнадійно?
Відповідь:
Звичайно є. Важко людям, на мою думку, подолати зразу той рабський дух, ту психологію раба, яка формувалася роками.
Інформація глядача
4.Так, я згодна зі спікером команди «Реалісти», що не все так безнадійно. Людина морально зростає. Персонаж новели Рея Бредбері «Усмішка» Том, стоячи в черзі щоб плюнути на славнозвісну картину відомого італійського художника Леонардо да Вінчі «Джоконду» починає замислюватися, навіщо плювати, навіщо знищувати все прекрасне. Він зберігає клаптик картини, на якій усмішка Джоконди, як реліквію. Отже, майбутнє не безнадійне.
5. Від кого залежить подальша доля людини, її майбутнє?
Відповідь:
Саме від людини залежить її подальша доля. Людина не повинна йти за поводирем у Казку. Вона повинна сама створювати свою Казку. Ту,яка буде їй до душі, ту, в якій людині буде комфортно. А сидіти і нічого не робити, чекати, коли хто-небудь покличе тебе в якусь казку і буде показувати до неї дорогу, марно. Поставте мету і впевнено крокуйте до неї.
Відповідь:
Саме від людини залежить її подальша доля. Людина не повинна йти за поводирем у Казку. Вона повинна сама створювати свою Казку. Ту,яка буде їй до душі, ту, в якій людині буде комфортно. А сидіти і нічого не робити, чекати, коли хто-небудь покличе тебе в якусь казку і буде показувати до неї дорогу, марно. Поставте мету і впевнено крокуйте до неї.
I. Підтвердження і спростування, корекція гіпотез, висновки.
Виступи інших спікерів команд
II. Узагальнення дебатів
Ведучий. Усі виступи обох команд вислухані. Надіюся, що приведені учасниками дебатів аргументи були переконливими.
Виступи суддів – експертів
Відповідь:
Однозначної відповіді немає, проте ми в змозі зробити наше життя більш казковим, ідеальним. Тільки відірвавшись від землі, від цих турбот, можна оглянути високе, знайти шлях до казки. Але весь час жити в казці не можна, тому потрібно приносити щось казкове у своє повсякденне життя.
Ведучий. Дебати закінчені. Присутніх глядачів просимо проголосувати.
Після підрахунку голосів оголошуються результати дебатів.
III. Підсумок
Виставлення оцінок
Д/з: Письмово доведіть або спростуйте тезу: «Чи у образі ліричного героя Олександра Олеся прочитується доля нашого народу».
Комментариев нет:
Отправить комментарий